APRS-DPRS H (4η !!) ΣΥΝΕΧΕΙΑ !!!
APRS DPRS
4 !!! ΕΠΕΤΕΙΑΚΟ ΑΡΘΡΟ ΣΗΜΕΡΑ !!!
(Το ..φάγαμε το STARWARS !!! Τους ρίξαμε
επεισόδιο !!!)
ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΩΝ και ΣΩΣΤΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ... ΚΑΛΗ ΑΡΧΗ !!! (άντε σιγά-σιγά… να αρχίζουμε …)
Όπως προείπαμε θα προτείνω τις ΒΑΣΙΚΕΣ ρυθμίσεις που πρέπει
να έχουμε στις συσκευές μας για να ¨περνάμε¨ σωστά στους επαναλήπτες…
Έχοντας στο νου μας τους βασικούς διαχωρισμούς που προανέφερα
δηλαδή
GPS = DV-G = NMEA
GPS-A = DV-A = DPRS
Νομίζω ότι μπορούμε να καταλάβουμε πιο εύκολα τις παραπέρα
ρυθμίσεις…
Ας αρχίσουμε με ένα
παλιότερο αλλά πολύ δημοφιλές mobile μοντέλο της Icom το IC-E2820 το οποίο έχει ΗΔΗ αποσυρθεί από την παραγωγή
και αντικαστασταθή από το νεώτερο ID-5100…
Κατά την ταπεινή μου άποψη, ΑΥΤΟ έβαλε την εταιρία στο παιχνίδι των πωλήσεων και την
άνοδο του Dstar παγκοσμίως, παρ’ όλα τα εγγενή του προβλήματα και θα
δικαιολογήσω παρακάτω το γιατί…
Στα υπέρ του, θα του πιστώσω το ότι ήταν κατά πρώτον με μία απο τις μεγαλύτερες οθόνες της αγοράς ΚΑΙ με την δυνατότητα της αποσπώμενης ή μάλλον καλύτερα με ΜΟΝΙΜΑ ΑΠΟΣΠΩΜΕΝΗ πρόσοψη,εκτός και ΑΝ ΘΕΛΑΜΕ να το εγκαταστήσουμε όπως στην κάτω φωτογραφία, το ΠΡΩΤΟ μοντέλο
ΔΙΠΛΗΣ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗΣ ή όπως συνηθίζουμε
να
λέμε,
Full Dual Band,κατά
την εταιρία ¨ταυτόχρονης λήψης
V/
V,
U/
U το οποίο, με την πανεύκολη
προσθήκη
της πλακέτας
UT-123 (βέβαια με κάποιο …επιπλέον
κόστος!!) γινότανε από απλό
FM
,
Dstar !!! Επίσης η
πλακέτα αυτή, είχε ενσωματωμένο και ΤΟΝ ΔΕΚΤΗ
GPS,οπότε είχε ΚΑΙ την δυνατότητα
αποστολής των δεδομένων της θέσης μας ,για στην απεικόνισή μας στους χάρτες…
Έχετε υπ’ όψιν σας ότι το… ποντικάκι του
GPS του
είναι ΜΟΝΟ Η ΚΕΡΑΊΑ ΤΟΥ!!Ο
δέκτης
GPS είναι ΣΤΗΝ ΠΛΑΚΕΤΑ που προανέφερα !!!
ΔΕΝ είναι σαν τα απλά
GPS Της αγοράς !!! Παρ’
όλα αυτά αν θέλουμε, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε
ΚΑΙ ΤΕΤΟΙΑ
GPS,συνδέοντάς τα στην υποδοχή
data του 2820 με ειδική καλωδίωση!!! Σ’ αυτήν την
υποδοχή ,επίσης, μπορούμε
(με το απλό
RS232
to 2,5
mm pin,βύσμα που την κατασκευή του έχω ΗΔΗ δημοσιεύσει ΚΑΙ στο
www.digitalmode.gr) να συνδέσουμε τον
πομποδέκτη με τον υπολογιστή μας και να τον προγραμματίσουμε μέσω του
προγράμματος της
Icom (
CS
2820) ή κάποιο άλλο παρόμοιο από τρίτους κατασκευαστές..(..και αυτό με …κάποιο
επιπλέον κόστος !!)Είναι ,επίσης ΚΑΙ Ο ΜΟΝΟΣ ΠΟΜΠΟΔΕΚΤΗΣ που μπορεί να
προγραμματιστεί από ΔΥΟ
ΥΠΟΔΟΧΕΣ !!! Η
βασική
είναι
η
data περί της οποίας ο λόγος αλλά ΚΑΙ
ΕΠΙΣΗΣ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΟΥ ΜΕΓΑΦΩΝΟΥ 1 (
speaker 1) στην… πίσω μεριά
!!! Αυτή του η ιδιαιτερότητα είναι… παρελκόμενο της …προηγούμενης ζωής ( !!!)
ορισμένων διατάξεων της… μητρικής πλακέτας του πομποδέκτη σε άλλα αναλογικά
μοντέλα της εταιρίας
(2725 κλπ…) … Δεν
πρέπει να διαφύγει της προσοχής μας ότι η υποδοχή
data επίσης
χρησιμοποιείται
ΚΑΙ για χρήση με προγράμματα
σαν το
Drats ,
Dchat κλπ… Για το τέλος άφησα το… πρωτόγνωρο για
τα τότε,ραδιοερασιτεχνικά πράματα, την ΔΙΑΦΟΡΙΚΗ ΛΗΨΗ !!! Πράγματι ήταν ένα
χαρακτηριστικό πού ΔΕΝ το διέθετε ΚΑΜΜΙΑ άλλη εταιρία του χώρου… Είχε ΔΥΟ
βύσματα για δύο (φυσικά…) κεραίες
V/
U και το οποίο (αν το ενεργοποιούσαμε
από το μενού) μας έδινε στον δέκτη μας
την καλύτερη λήψη από τις δύο κεραίες
συγκρίνοντας (αυτόματα) την ποιότητα του σήματος ΚΑΙ από τις δύο κεραίες… ΠΑΡΑ
ΠΟΛΥ έξυπνος τρόπος για καλύτερη λήψη ,αν σκεφτούμε τα προβλήματα λήψης, ειδικά στούς
κινητούς
σταθμούς !!! Αυτά στα συν…
Στα κατά του θα κατατάξω πρώτα απ’ όλα την …τιμή του στην
χώρα μας, που καθιστούσε την αγορά του… απαγορευτική σε ΜΕΓΑΛΗ μερίδα
ραδιοερασιτεχνών, πλήττοντας ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ την …υπόθεση Dstar Ελλάδα !!
Δεύτερο αρνητικό του θα θεωρήσω την ΠΟΛΥ ΚΑΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ ΤΟΥ
ΜΕΝΟΥ…. Που μας έκανε… την ζωή δύσκολη ειδικά όσους… απεχθάνονταν την επιλογή
σταθμών από τις… μνήμες και όχι με VFO !!! Όμως, ΑΥΤΟ το αρνητικό χαρακτηριστικό είχε και την… καλή
του προέκταση !!! Μας .. ανάγκασε να μάθουμε το πρόγραμμα διαχείρισής του, μέσω
υπολογιστή, ΚΑΛΥΤΕΡΑ από το να το δουλεύουμε σε VFO !!! (ΠΑΡ’ ΌΛΑ ΑΥΤΆ ΕΓΏ ΠΡΟΣΩΠΙΚΆ
ΑΚΌΜΑ ΣΕ VFO ΤΑ ΔΟΥΛΕΥΩ !!!)…
Σαν τρίτο θα αναφέρω το ότι για ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΕΠΙΠΛΕΟΝ
ΧΡΕΙΑΖΌΤΑΝΕ, έπρεπε να το πληρώσουμε extra… Ακόμη και για το πρόγραμμα (CS 2820) διαχείρισης που άλλοι
κατασκευαστές το δίνανε ΔΩΡΕΑΝ !!! (Στα κατοπινά μοντέλα ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΑΥΤΟ το
πρόγραμμα διαχείρησής τους, η Icom,
το δίνει ,πλέον, ΔΩΡΕΑΝ ) Και πολλά ακόμη που δεν είναι του παρόντος ,ίσως…
Προσωπικές , είναι , οι εκτιμήσεις και αν θέλετε τις
δέχεστε, φυσικά… ΑΛΛΑ, ας πάμε στο …. Παρασύνθημα που είναι και το κύριο
ζητούμενο στο άρθρο…
Θα ξεκινήσω την ..περιγραφή με… υποθέσεις που είναι
απαραίτητες για να καταλάβουμε καλύτερα τα παρακάτω παραδείγματα και το ΓΙΑΤΙ
πρέπει να κάνουμε τις ρυθμίσεις μ’ αυτό τον τρόπο…
Όπως ,ίσως, ξέρετε, σ’ αυτήν την ζωή, τα πράματα ΔΕΝ είναι…
αγγελικά πλασμένα και το ΙΔΙΟ ακριβώς ,
σας βεβαιώ, ΙΣΧΥΕΙ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ Dstar !!! Και μ’ αυτό εννοώ ότι… όσοι πρόκειται να ασχοληθείτε με
το mode, θα δείτε ΤΟΣΟ
ΜΕΓΑΛΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ που θα σας… ξενίσουν ,αρχικά αλλά με την
πάροδο του χρόνου θα τις… καταλάβετε,θα τις...συνηθίσετε και ΔΕΝ θα σας φαίνονται περίεργα τα πράματα…
ΛΙΓΗ...ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΕΝ (ξανα)ΒΛΑΠΤΕΙ....
Ας αρχίσουμε από την ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΗ ΔΙΑΤΑΞΗ και τα πρωτόκολλα που
«διαφεντεύουν» την “Υπόθεση Dstar”
παγκοσμίως…
Κατά τον αρχικό σχεδιασμό του MODE
απο την Ένωση Ιαπώνων Ραδιοερασιτεχνών που το σχεδίασε και δημιούργησε και ,ας πούμε, τις «απαιτήσεις» της Icom που ήταν η ΜΟΝΗ ΑΡΩΓΟΣ εταιρία κατά τον σχεδιασμό του και εφοδίασε τους τεχνικούς με τον απαραίτητο εξοπλισμό,λοιπόν, το ΚΑΘΕ «σύστημα»
αποτελείται από τον ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΤΗ ΣΤΑΘΜΟ(φορητό ή κινητό) , τον ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΗ (GATEWAY),και τον ΔΡΟΜΟΛΟΓΗΤΗ ΔΙΚΤΥΟΥ (REFLECTOR)
Εδώ να… ανοίξω μία παρένθεση για να… επεξηγήσω κάποια περί
του προαναφερομένου…
Γενικότερα θα αναφέρω εδώ ότι σαν… ανήσυχα πνεύματα που
είμαστε οι… ραδιοερασιτέχνες το ΜΟΝΟ που κρατήσαμε από αυτή την …διάταξη ,ας
πούμε, είναι το … πρώτο κομμάτι της
!! Δηλαδή τους… πομποδέκτες (που
κατασκευάζει η Icom κατά ΚΥΡΙΟ λόγο αλλά
ΚΑΙ κάποιοι άλλοι κατασκευαστές)…
Κατά τα άλλα… τα έχουμε κάνει… ΝΑ-ΜΗΝ-ΠΩ-ΤΙ !!!!
Έχουν δημιουργηθεί ΤΟΣΑ διαφορετικά συστήματα δρομολόγησης
που τον τελευταίο καιρό οι ΙΔΙΟΙ οι δημιουργοί τους, προσπαθούν να
δημιουργήσουν …συστήματα- γέφυρες, διασύνδεσής των !!!! ΤΙ ΝΑ ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ !!!
Ας πούμε για παράδειγμα ότι στην χώρα μας λειτουργούν,
χοντρικά ΔΥΟ διαφορετικά συστήματα…
Το ένα που ακολουθεί το «πρότυπο» της Icom το οποίο στήν Ελλάδα διαχειριζόμαστε εμείς ( το
,όπως το ονομάζουμε, Δίκτυο Συνεργαζόμενων επαναληπτών Dstar )και το δεύτερο το διαχειρίζεται η
ΕΕΡ το οποίο σαν Δρομολογητή δικτύου δημιούργησε έναν από τους X-Reflectors παγκοσμίως….
Υπάρχουν και ακόμα αρκετά συστήματα τα οποία ΔΕΝ θα
εξετάσουμε..Γενικά ,όμως , να πούμε ότι, υπάρχουν ΑΡΚΕΤΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ μεταξύ τους,
τόσες που ΝΑ ΤΑ ΚΑΝΟΥΝ ΑΣΥΜΒΑΤΑ ΜΕΤΑΞΥ τους ΑΝ… Γίνει ΜΙΑ και μόνο… στραβή !!!!
ΜΙΑ … ΛΑΘΟΣ …ΕΝΤΟΛΉ ΚΑΙ….ΠΑΠΑΛΑ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ !!!
Το ότι ΤΑ ΠΑΝΤΑ που συμβαίνουν σε ένα δίκτυο Dstar είναι ΑΠΟΡΡΟΙΑ ΤΩΝ ΠΡΟΘΕΣΕΩΝ ΤΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΩΝ
ΤΟΥ ΕΚΑΣΤΟΤΕ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ, είναι το δεύτερο που πρέπει να έχουμε κατά νου…
ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΠΑΡΕΝΘΕΣΗΣ….
Άρα, λοιπόν, θα υποθέσουμε ότι «μπροστά» μας θα έχουμε ένα
"κλασσικό" δίκτυο Dstar με…REFLECTOR
,για να το … διαχειριστούμε και ανάλογες θα είναι και οι περιγραφές που θα
δώσουμε εδώ…Σε κάποια άλλη ευκαιρία πιθανά να εξετάσουμε και τις άλλες περιπτώσεις ,αλλα, ας μείνουμε πρός το παρόν στα ...βασικά !!! (Stick with the Basics !!!)
Αυτά προς το παρόν….
Επειδή ,όμως, η καλή μέρα απ' το πρωί φαίνεται,πρέπει να σας αναφέρω κάποια
ενδιαφέροντα σημεία που αφορούν την βασική εγκατάσταση ενός mobile πομποδέκτη σε αυτοκίνητο
εστιάζοντας πιο πολύ στην ΘΕΣΗ του GPS…Αν και… ΟΛΑ τα περιγράφουν στα user’s manuals….
Εγώ ,πάλι, θα υποθέσω πως ΔΕΝ ΔΙΑΒΑΣΑΤΕ ΤΟ USER’S MANUAL ( ώς ...συνήθως γίνεται...) του πομποδέκτη και θα σας τα πω ένα-ένα, όσα αφορούν την
σωστή ,κατά τεκμήριο, τοποθέτηση του GPS ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ θα προχωρήσουμε στις ρυθμίσεις DV του 2820…
ΠΡΏΤΑ ΑΠ’ ΟΛΑ…
Για να μπορέσουμε να κάνουμε ρυθμίσεις DV στο 2820 πρέπει ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ να υπάρχει εγκατεστημένη η πλακέτα UT-123, Είτε πρόκειται να
προγραμματίσουμε τον πομποδέκτη ΧΕΙΡΟΚΙΝΗΤΑ είτε ΜE ΤΟ CS 2820 ΜΕΣΩ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ…. Άρα από εδώ και μετά υποθέτουμε ότι η
πλακέτα ΚΑΙ ΤΟ… ΠΟΝΤΙΚΑΚΙ GPS ,ΕΙΝΑΙ ΤΟΠΟΘΕΤΗΜΕΝA ΚΑΙ ΣΕ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ… ΑΚΟΜΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ας υποθέσουμε ότι έχουμε εγκαταστήσει ΣΩΣΤΑ
το 2820 σε ένα ΙΧ αυτοκίνητο και κάνουμε τις ρυθμίσεις ΕΞΩ από το… γκαράζ, στον
απλετο… κήπο του …εξοχικού μας !!!
( Κοίτα να δεις …γούστα !!!ΑΛΛΑ,ΓΙΑ ΟΛΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΙΑ …ΑΙΤΙΑ
!!!)
Η κεραία του GPS όπως το έχουμε
προαναφέρει , για να μπορεί να λάβει, όσο το δυνατό περισσότερους δορυφόρους,
και κατά επέκταση να μας δίνει ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΚΡΙΒΕΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΗΣ ΜΑΣ,
ΠΡΕΠΕΙ :
- Να « βλέπει» ΟΣΟ ΤΟ ΔΥΝΑΤΟΝ περισσότερο… ΟΥΡΑΝΟ…
Είτε την τοποθετήσουμε εξωτερικά του οχήματος, είτε εσωτερικά (Οι φωτογραφίες που ακολουθούν είναι ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ και τραβήχτηκαν με "απλό" GPS για να δείτε την εκάστοτε πρόταση τοποθέτησης...θα
δείτε τις ενδεικτικές θέσεις παρακάτω)
- Να ΜΗΝ είναι τοποθετημένη ΔΙΠΛΑ Ή ΠΟΛΥ ΚΟΝΤΑ στην κεραία ΕΚΠΟΜΠΗΣ (Ή τις .. κεραίες του οχήματος !!) γιατί υπάρχουν
περιπτώσεις ΠΑΡΕΜΒΟΛΩΝ από την εκπομπή μας στον δέκτη GPS !!!
ΟΛΑ-ΜΑ-ΟΛΑ ΤΑ GPS ΓΕΝΙΚΑ ΔΕΝ ΔΟΥΛΕΥΟΥΝ ΣΩΣΤΑ ΟΤΑΝ :
- Βρισκόμαστε
ΚΑΤΩ από γέφυρες.
- Είμαστε ΜΕΣΑ σε τούνελ ,γκαράζ και γενικά μέσα
σε ΟΠΟΙΟΝΔΗΠΟΤΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ή ΥΠΟΓΕΙΟ ΧΩΡΟ (σπίτι ή στο shack).
- Βρισκόμαστε ΑΝΑΜΕΣΑ σε ΠΥΚΝΑ κατοικημένη
περιοχή. Ανάμεσα σε ψηλές πολυκατοικίες για παράδειγμα…
Και ΟΛΑ ΑΥΤΑ διότι, ΔΕΝ ΒΛΕΠΕΙ,ΙΣΩΣ, ΑΡΚΕΤΟ ΟΥΡΑΝΟ….
ΕΝΑ ΚΑΚΟ που έχει η συγκεκριμένη κεραία GPS, είναι ότι ΔΕΝ είναι και η ΠΙΟ
ΕΥΑΙΣΘΗΤΗ στην κατηγορία της και πρέπει με την τοποθέτηση να την « βοηθήσουμε»
για να έχει όσο το δυνατό καλύτερη λήψη
και το κυριότερο «ΜΠΑΖΕΙ» ΥΓΡΑΣΙΑ !!! ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΔΙΑΒΡΟΧΗ !!!! Έχετέ’το
αυτό, στα υπ’ όψιν..
Βοηθούντος και του … καλωδίου της που είναι κοντά στα 5
(!!!) μέτρα, και του μαγνήτη, που έχει
στην βάση της, η ΚΑΛΥΤΕΡΗ θέση για αυτήν
είναι στον ουρανό του αυτοκινήτου, φυσικά, εκτός κι αν έχετε… κάμπριο !!!
Όμως
οι περισσότεροι από εμάς, συνεπικουρούμενοι και από τις …αδυναμίες της και το
πόσο … εύκολα μπορεί να … κλαπεί, προτιμούμε να την έχουμε … ΜΕΣΑ στο
αυτοκίνητο….. Και εκεί αρχίζουν τα… προβλήματα της ΚΑΚΗΣ λήψης !!!
Τα ΜΟΝΑ σημεία που μπορούμε να την έχουμε ΜΕΣΑ στο αμάξι μας
είναι στο εμπρός και το πίσω παρμπρίζ… ΝΑΙ ΑΛΛΑ ΠΟΥ ΑΚΡΙΒΩΣ !!!
Στο μπροστά έχουμε το εμπόδιο της …κατασκευής των παρμπρίζ
που είναι η….LAMINATED
(διπλή, σαν σάντουιτς) κατασκευή για την ασφάλειά μας και στο πίσω η
ενσωματωμένη αντίσταση για το ξεθάμπωμα τον χειμώνα… ΚΑΙ οι δύο περιπτώσεις
επιδρούν ΑΡΝΗΤΙΚΑ στην λήψη ΑΛΛΑ το πρόβλημα ξεπερνιέται με τον …. Συμβιβασμό
!!!Αναγκαστικά ΔΕΝ έχουμε άλλες επιλογές… Δυστυχώς….
Πειραματιζόμενοι θα βρείτε και αυτήν την θέση που σας
«βολεύει» καλύτερα για να έχετε Και την …πίτα αφάγωτη ΚΑΙ τον σκύλο χορτάτο
(που λέει και η παροιμία)..
Για παράδειγμα, αν εγκαταστήσετε τον πομποδέκτη στο
πορτμπαγκάζ του αυτοκινήτου, τότε μπορείτε να έχετε το GPS στην ΚΑΤΩ μεριά του πίσω παρμπρίζ γιατί εκεί
,συνήθως, ΔΕΝ έχουν ταινιοαντίσταση και έτσι ΔΕΝ εμποδίζεται η λήψη του.
Εναλλακτικά μπορείτε π.χ. να το έχετε στο πορτμπαγκάζ, ανοίγοντάς ‘ το ,να το
κολλάει ο μαγνήτης πάνω του στο πίσω μέρος ,προς το παρμπρίζ και όταν το
βγάζετε (για να μην σας το κλέψουν!!!) να το κολλάτε μαγνητικά ,επίσης, στην
μέσα μεριά του πορτμπαγκάζ !!!
Για το μπροστά μέρος , καλύτερα να το βάλετε όπου σας
βολέψει καλύτερα ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΑΡΜΠΡΙΖ εκεί που ενώνεται με το ταμπλώ του
αυτοκινήτου, για να μπορεί να βλέπει περισσότερο ουρανό…
ΠΡΟΣ ΣΤΙΓΜΗΝ ….ΑΥΤΑ ΤΑ…ΛΙΓΑ ΚΑΙ…ΕΠΟΝΤΑΙ ΟΙ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ DV TOY 2820 !!!!
ΕΛΠΙΖΩ ΠΡΙΝ ΤΟ ΝΕΟ ΕΤΟΣ !!!
ΧΡΟΝΙΑ ΣΑΣ ΠΟΛΛΑ ,ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ
73 de SV6/SV2LLJ/p